تبلیغات
گروه آموزشی طراحی دوخت استان کهگیلویه و بویراحمد - ادامه قواعد طرح سوال و انواع سوال

ادامه قواعد طرح سوال و انواع سوال

نویسنده :فریبا حیدری
تاریخ:جمعه 8 اسفند 1393-09:10 ب.ظ

 

انواع سوالات صحیح غلط :

1-نوع صحیح غلط خبری : در این سوال یک جمله خبری در اختیار آزمون شونده گذاشته می شود و از او خواسته می شود تا درستی یا نادرستی آن را تعیین کند . مثال : مجموع زوایای داخلی هر مثل 180 درجه است . درست نادرست

2- نوع بله - خیر : در این نوع سوالات یک جمله پرسشی به آزمون شونده داده می شود و او باید جواب بله یا خیر را مشخص کند.

مثال : آیا مرکز استان آذر بایجان شرقی، تبریز است ؟ بله خیر

3- نوع اصلاحی : در این نوع سوال جمله ای داده می شود که در آن غلطی وجود داردو او باید غلط را تشخیص داده و آن را خط بزند و درستش را بنویسد .

الف) با رواج شهرها انسانها در کنار مزارع خود خانه های دائمی ساختند و ساکن شدند.

ب) علت جنگ ایران و روم بر سر تیسفون بود.

4- نوع خوشه ای : (چند صحیح غلط): تنه سوال به صورت یک جمله ناتمام نوشته می شود و به دنبال آن تعدادی جواب قرار دارد . در این سوالها هر یک از جوابهای پیشنهادی باید به عنوان صحیح یا غلط مورد قضاوت قرار بگیرد.

مثال : هر مربع دارای ویژگی های زیر است :

الف) هر 4 ضلع باهم هم اندازه اند. صحیح غلط

ب) زاویه های روبرو باهم برابرند . صحیح غلط

ج) قطرها یکدیگر را نصف می کنند. صحیح غلط

قواعد تهیه سوالات صحیح غلط

1-سوالات را تا حد امکان مختصر ، ساده و روشن بنویسید.

2- جمله هایی را به کار ببرید که درست یا نادرست بودن آنها برای کسانی که موضوع سوال را یاد گرفته اند آشکار باشد. سوال نباید آنقدر کلی و مبهم باشد که در آن استثناهایی یافت شود.

3- از کاربرد کلماتی چون همه ، بعضی وقت ها ، غالباً و هرگز خودداری کنید. چون در این صورت بعضی از گزینه ها خود بخود حذف می شوند.

4- سعی کنید طول سوالهای صحیح و سوالهای غلط به یک اندازه باشند.

5- سعی کنید تعداد سوالهای صحیح و سوالهای غلط تقریبا به یک اندازه باشد. حتی پیشنهاد می شود تعداد سوال های غلط بیش از تعداد سوالهای درست باشد تا قدرت تمییز شاگردان با دقت بیشتری سنجش شود.

6- سوالهای صحیح غلط را از روی کتاب ننویسید.

7- سعی کنیدهر سوال به یک هدف آموزشی مهم مربوط شود و از گنجاندن مطالب بی اهمیت در سوال بپرهیزید.

آزمونهای جور کردنی :

این آزمونها از دو ستون عبارات تشکیل شده است . یک ستون معرف پرسش و ستون دیگر شامل پاسخ است و شاگردان باید عبارات دو ستون را به هم مربوط سازند . مثل : کلمات ستون (الف) را به ستون(ب) وصل کنید.

1)اختراع الف) تازه

2)سرانجام ب)نو آوری

3)جدید ج)عاقیت

نوع دیگر سوالات جور کردنی ، نوع رده بندی است .در این سوالات یک طرح رده بندی ؛ مثلاً قسمتهای یک جمله ، انواع جمله ، انواع جانوران ، دوره های تاریخی ، انواع گیاهان ارائه می شود واز دانش آموزان خواسته می شود تا هر سوال را رده بندی کنند. مثلاً مراحل تشکیل سنگهای رسوبی ، طبقه بندی جانوران بر اساس پیدایش(علوم پنجم) نوشتن مراحل مشاهده ماه در آسمان در طول یک ماه(علوم چهارم)

قواعد تهیه سوالات جور کردنی :

1-پرسشها و پاسخهای متجانس یا همگون انتخاب کنید.اگر پاسخها مربوط به نویسنده است همه پاسخها باید نویسنده باشد.

2- طول فهرست های پرسش و پاسخ را کوتاه انتخاب کنیدو مطالب کمتری را در هر یک از پاسخها قرار دهید.

3- در راهنمای سوال، اطلاعات لازم را درباره نحوه مقایسه و جور کردن پرسشها و پاسخها را در اختیارشاگردان قرار دهید(نحوه عمل را بنویسید) تا از ابهام جلوگیری شودو در زمان صرفه جویی شودو دانش آموزان دقیقاً بدانند که به دنبال چه چیزی می گردند.

4- همه پرسشها و پاسخها ی یک سوال را در یک صفحه قرار دهید. یعنی نصف پاسخها در یک صفحه و بقیه جوابها در صفحه دیگر نباشد.

5- درصورت امکان فهرست پاسخها را به طور منطقی مرتب کنید، یعنی تاریخها به ترتیب زمان ، اعداد از کمتر به بیشتر یا بالعکس و اسامی به ترتیب حروف الفبا باشند.

6- درفهرست پرسشهای سوالهای جور کردنی از کاربرد جملات نیمه تمام (مبهم)خودداری کنید.

7- پرسشها را با شماره (عدد)و پاسخها را با حروف الفبا مشخص کنید.

8- هر یک از پاسخها باید برای پرسش سوال درست جلوه کند. یعنی پاسخهای غلط کاملاً مشخص نباشدو دانش آموز به راحتی نتواند آنها را حذف کند.

9- از نوشتن سوالهایی که پرسش و پاسخهای آنها کاملاً باهم جور می شوند بپرهیزید.از نوشتن این عبارت که هر پرسش با یک پاسخ جور در می آید بپرهیزید. جون دو مورد آخری حتماً همدیگر را تکمیل می کنند. بنابراین بهتر است تعداد پاسخها بیش از تعداد سوالها باشد.

آزمون های چند گزینه ای :

قسمت های مختلف سوال چند گزینه ای :

1) قسمت اصلی یا تنه اصلی سوال که دربر دارنده مسئله یا موضوع اصلی است.

2)گزینه درست یا پاسخ سوال که یکی از گزینه ها درست است و به آن گزینه کلید نیز می گویند.

3)گزینه های انحرافی ، به غیر از گزینه درست تعدادی گزینه درست نیز وجود دارد که نقش این گزینه ها منحرف کردن دانش آموزانی است که پاسخ سوال را نمی دانند.

انواع سوالات چند گزینه ای :

1-نوع تنها گزینه درست : یعنی تنها یکی از گزینه ها درست و بقیه کاملاً غلط است.

مثال : محل غذاسازی گیاه کجاست؟ ریشه ساقه برگ گل

2- نوع بهترین گزینه : در این نوع سوال همه گزینه ها درست است اما یکی از گزینه ها از همه درست تر است. مثال : آبرفت چیست؟

مقداری گل و لای است. شن و ماسه ای است که همراه رود ها حرکت می کنند. شن و ماسه و گل ولایی است که رود ها با خود می برند.

3- نوع منفی :تنه سوال به صورت منفی بیان می شودو همه گزینه ها به جز یکی درست است و دانش آموز باید گزینه غلط را انتخاب کند.

مثال : کدام گزینه درباره ویروس ها درست نیست؟

الف)ویروسها تنها در حیوانها و گیاهان زندگی می کنند. ب)ویروس ها تولید مثل می کنند.

ج)ویروسها از سلول های زنده بزرگ هستند. د)ویروسها می توانند سبب بیماری شوند.

یکی از مشکلات تهیه سوالات چند گزینه ای این است که بعضی اوقات تهیه تعدادی گزینه انحرافی غلط که به ظاهر درست جلوه کند دشوار است.

منبع:دبیرخانه کشوری پوشاک




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




Admin Logo
themebox Logo